02145323 02191004043

آشنایی با جزیره کبوتر کوش آداسی

مجله گردشگری سپهران 01 مهر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

جزیره کبوتر کوش آداسی یک مکان دیدنی مشهور در ترکیه است که به دلیل اهمیت تاریخی و زیبایی مسحورکننده‌اش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این جزیره کوچک نه تنها نماد کوش آداسی است، بلکه عنصری جدایی‌ناپذیر از تاریخ و هویت آن نیز است. این جزیره که در سال 2020 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد، مکانی منحصربه‌فرد و محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی است. وقتی به کوش آداسی سفر می‌کنید، بازدید از این جزیره را در فراموش نکنید. در این مقاله از وب‌سایت «سپهران تور» در مورد جزیره کبوتر کوش آداسی ترکیه صحبت می‌کنیم.

معرفی جزیره کبوتر

احتمالا همه می‌دانید که کوش آداسی ترکیه کجاست؛ اما جزیره کبوتر که با نام محلی گوورسین آدا (Guvercin Ada) نیز شناخته می‌شود، تنها 5 یا 10 دقیقه پیاده تا مرکز شهر فاصله دارد و درست در کنار بندر کروز است. این جزیره در دوران عثمانی و قبل از آن برای مقاصد نظامی استفاده می‌شد، زیرا موقعیت استراتژیک جزیره برای تامین امنیت سواحل یا جلوگیری از حملات دریایی مناسب بود. قلعه بیزانسی که روی صخره‌ها ایستاده و برای مبارزه با دزدان دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به «قلعه دزدان دریایی» معروف است.

جزیره کبوتر کوش آداسی برخلاف نامش، اکنون توسط یک پل دست‌ساز به زمین متصل شده است. شما از طریق این کانال می‌توانید وارد جزیره شوید. محیط جزیره گوورسین با دریای درخشان و قلعه قدیمی به عنوان نماد جزیره، مکان محبوبی برای قدم زدن و دیدن جاذبه‌های زیادی کوش آداسی است. پس اگر که می‌خواهید از زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی قلعه دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم با پای پیاده این جزیره را کاوش کنند.

نمایی از جزیره کبوتر کوش آداسی

نمایی از جزیره کبوتر کوش آداسی

تاریخچه جزیره کبوتر کوش آداسی

در قرن سیزدهم میلادی، جنوائی‌ها (Genova) جزیره کبوتر کوش آداسی را تأسیس کردند و قلعه‌ای در آنجا ساختند. جزیره در طول سال‌ها دستخوش تغییرات اساسی شد و اکنون شخصیت اصلی خودش را شکل داد. این قلعه در زمان امپراتوری عثمانی به عنوان یک «ایستگاه پلیس دزدان دریایی» برای جلوگیری از ورود دزدی دریایی در منطقه نقش کلیدی ایفا می‌کرد. دریاسالار معروف عثمانی «خیرالدین بارباروسا» بر گسترش عثمانی بر ارگ نظارت داشت که شامل ساخت قلعه داخلی و اسلحه‌خانه در سال 1533 میلادی بود.

شورش مورا در قرن نوزدهم میلادی باعث آسیب خارجی به قلعه شد. به همین دلیل، تغییراتی را برای تقویت دیوارها و بازسازی در سال‌های 1827 میلادی انجام شد. جزیره گوورسین در سال 1957 میلادی به لطف ساخت یک پل دست‌ساز به سرزمین اصلی متصل شد. این پل برای اتصال جزیره کبوتر به سرزمین اصلی ساخته شد و بازدید از آن را برای مهمانان راحت کرد. دیوارهای قلعه جزیره گوورسین در سال 2013 میلادی به دست بررسی و بازسازی توسط هیئت حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی آیدین قرار گرفت.

جزیره کبوتر کوش آداسی کجاست؟

جزیره کبوتر در استان آیدین ترکیه و بندر کوش آداسی قرار دارد. این جزیره کوچک در سواحل غربی شهر واقع شده و با یک پل 350 متری به سرزمین اصلی کوش آداسی متصل شده است. 

آدرس جزیره:

Hacıfeyzullah, Sabri Mumcu Cd. No:18, 09400 Kuşadası/Aydın, Türkiye

چرا جزیره کبوتر به این نام معروف شده است؟

نام اصلی جزیره «گوورسین» است که در زبان استانبولی به کبوتر معنی می‌شود. همچنین وجه ‌تسمیه نام جزیره را می‌توان به مهاجرت پرندگان مرتبط دانست. ازآنجایی‌که این جزیره در طول مهاجرت‌های فصلی پرندگان به یک محل پررفت‌وآمد تبدیل شده است، به عنوان جزیره کبوتر نام‌گذاری شد.

گیج‌کننده‌ترین مسئله این است که نام کوش آداسی نیز به معنای جزیره پرنده است (کوش = پرنده و آداسی = جزیره)؛ بنابراین هم معنی نام شهر و هم نام جزیره آن شبیه به هم هستند. مردم محلی ممکن است به شما خواهند گفت که این نام بدین دلیل روی کوش آداسی گذاشته شده است که خلیج از چشم‌انداز دریا شبیه به سر پرنده است. این شباهت شاید زمانی درست بود، اما امروز به سختی می‌توان شباهتی دید.

تصویری از جزیره کبوتر کوش آداسی

تصویری از جزیره کبوتر در کوش آداسی

جاذبه‌ های دیدنی جزیره کبوتر کوش آداسی

جزیره کبوتر کوش آداسی یکی از بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از منظره پانوراما از شهر و تماشای غروب خورشید است. این جزیره همچنین چندین جاذبه دیدنی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

قلعه جزیره کبوتر

قلعه گوورسینادا را باید مهمترین جاذبه جزیره دانست. این قلعه در موقعیتی برای محافظت از بندر در دهانه خلیج کوش آداسی ساخته شده است. دیوارهای قلعه برای جلوگیری از حملات به جزایر و دریا در جریان شورش مورا ساخته شدند. دیوارها ارتفاع تقریبی سه متر دارند. سنگ‌های مورد استفاده در ساخت قلعه از ییلانچی (Yılancıburnu) آورده شده‌اند. قلعه به گونه‌ای طراحی شده است که آب باران به داخل مخزن تخلیه شود.

در جنوب دیوارها دروازه ورودی قلعه قرار دارد که توسط دو برج با طاق‌های گرد و پلکانی رو به شرق محافظت می‌شوند. برج شمالی پنج ضلعی و برج جنوبی استوانه‌ای شکل است. کتیبه‌ای خالی بالای دروازه ورودی نشان می‌دهد که قبلاً در اینجا اطلاعات تاریخی وجود داشته است. کتیبه دیگری نیز روی دیوار برج شمالی است که چهار سطر و 20 بیت دارد و مربوط به سال 1242 میلادی است. کتیبه عثمانی در دیوار سمت چپ دروازه ورودی مربوط به سال 1826 میلادی است. توصیه می‌کنیم این قلعه را با دقت ببینید و کاوش کنید.

عکسی از قلعه جزیره کبوتر کوش آداسی

عکسی از قلعه جزیره کبوتر کوش آداسی

پوشش گیاهی جزیره کبوتر کوش آداسی

در جزیره گیاهان و جانوران مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید گیاهان بومی را ببینید و از آنها عکس بگیرید. ازآنجایی‌که جزیره کبوتر منظره بی‌نظیری را ارائه می‌دهد، می‌توانید در هر زمانی از روز عکس‌های عالی بگیرید. بسیاری از گیاهان بومی برای عکاسی عالی هستند. یکی از گیاهان بومی Allium Commutatum و گیاه بومی دیگر Sternbergia Lutea نام دارند.

این گیاهان شبیه به گل هستند و هر سال در ماه نوامبر شکوفه می‌دهند. ازآنجایی‌که این گل‌ها گیاهان بومی هستند، نباید آسیب ببینند. به همین خاطر نگهبانان جیزه از شما می‌خواهند که گل نچینید و تنها برای عکس گرفتن از آنها استفاده کنید. حیواناتی مانند خرگوش، طاووس و سنجاب در جزیره وجود دارند. شهرداری کوش آداسی به این حیوانات غذا می‌دهد. پس توصیه می‌کنیم به این حیوانات غذا ندهید.

اسکلت نهنگ در جزیره کبوتر

شما می‌توانید از اسکلت نهنگ 14.5 متری که در سال 1998 میلادی در جزیره پیدا شده است دیدن کنید. این نوع نهنگ به ندرت در سواحل ترکیه دیده می‌شود، بنابراین در کانون توجه قرار دارد. این اسکلت در محفظه شیشه‌ای نگهداری می‌شود. همچنین تعدادی ماکت از کشتی‌های مختلف در محفظه‌های شیشه‌ای در کنار اسکلت نهنگ وجود دارند.

جاهای دیدنی اطراف جزیره کبوتر

چندین جاذبه دیدنی در اطراف جزیره قرار دارند که پیشنهاد می‌کنیم از آنها دیدن کنید. این جاهای دیدنی کوش آداسی را در جدول زیر معرفی می‌کنیم:

جاذبهفاصله
کوه کِسِ۹۵۰ متر
مجموعه باستانی هلنیستی پرینیک کیلومتر
پارک کوش آداسیسه کیلومتر
بندر کوش آداسیچهار کیلومتر

تصویری از مجموعه باستانی هلنیستی پرین

تصویری از مجموعه باستانی هلنیستی پرین

چه فعالیت ‌هایی را میتوان در جزیره کبوتر انجام داد؟

شما این امکان را دارید در یکی از کافه‌های نزدیک جزیره نوشیدنی و غذا میل کنید و به تماشای مناظر زیبای اطراف بنشینید. علاوه بر این، چندین قایق در جزیره قرار دارند که امکان گشت‌وگذار در آب‌های دریای اژه را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید با خرید بلیط قایق در ورودی جزیره کبوتر کوش آداسی از قایق‌سواری لذت ببرید. هر روز صبح بیش از 20 قایق جزیره کبوتر را ترک می‌کنند. سفر آنها از ساعت 10 صبح آغاز و در ساعت 16 به پایان می‌رسد. بازدیدکنندگان می‌توانند مناظر خیره‌کننده خط ساحلی و آب‌های شفاف این منطقه را در این گشت‌وگذار با قایق کشف کنند. اطلاعات دقیقی در مورد این سفرهای قایق بی‌نظیر دریافت کنید.

اقامتگاه ‌های اطراف جزیره کبوتر کوش آداسی

هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی زیادی در اطراف جزیره قرار دارند. در ادامه به بهترین هتل های کوش آداسی اطراف جزیره کبوتر اشاره می‌کنیم:

  • هتل افه: این هتل سه ‌ستاره است و شما می‌توانید از اتاق‌های آن به چشم‌اندازهای زیبای جزیره خیره شوید. هتل افه امکانات پایه را ارائه می‌دهد.
  • هتل استلا: این هتل سه ‌ستاره است و در فاصله 200 متری جزیره قرار دارد و منظره‌ای از جزیره را ارائه می‌دهد. هتل استلا امکانات پایه را ارائه می‌دهد.
  • هتل ایلیاد: این هتل پنج ‌ستاره است و فقط پنج دقیقه با رانندگی از جزیره فاصله دارد. استخر روباز و رستوران از امکانات خوب هتل ایلیاد هستند.
  • هتل لاویستا: این هتل سه ‌ستاره است و در فاصله 450 متری جزیره قرار دارد. هتل لاویستا امکانات پایه به مهمان خود ارائه می‌دهد.

عکسی از هتل استلا

    عکسی از هتل استلا؛ از هتل های نزدیک جزیره کبوتر کوش آداسی

    نحوه دسترسی به جزیره کبوتر کوش آداسی

    شما می‌توانید از مرکز شهر کوش آداسی به جزیره بروید یا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. در ادامه به راه‌های دسترسی به جزیره کبوتر کوش آداسی اشاره می‌کنیم.

    مینی‌بوس

    مینی‌بوس‌ یا ون ترکیه دلموش (Dolmus) نام دارند. دلموش شماره پنج در جزیره کبوتر متوقف می‌شود. پس از هر جای کوش آداسی که هستید، این امکان را دارید که با سوار شدن به دلموش به جزیره کبوتر راه یایید.

     تاکسی

    در همه جای بندر کوش آداسی به تاکسی دسترسی دارید. هزینه تاکسی بیشتر از دلموش است، اما سریعاً شما را به جزیره می‌رساند. تاکسی‌ها از مرکز کوش آداسی به سمت بلوار آتاتورک حرکت می‌کنند تا به جزیره برسند.

    بهترین رستوران‌های اطراف جزیره کبوتر

    رستوران‌های زیادی در اطراف جزیره قرار دارند که امکان صرف غذا در هر ساعت روز را فراهم می‌کنند. 12 تا از بهترین رستوران های کوش آداسی را در مطلبی معرفی کرده‌ایم؛ اما رستوران‌های معروف جزیره گوورسین عبارت‌اند از:

    • آریا آدا بالیک: این رستوران در داخل جزیره و در ورودی قلعه سنگی قرار دارد و غذاهای دریایی ارائه می‌دهد.
    • کافه ساحلی ترن: این کافه رستوران در نزدیکی ورودی جزیره واقع شده و انواع نوشیدنی و غذاهای فست فودی را در منوی خود دارد.
    • کافه فود باکس: این کافه رستوران در نزدیکی جزیره قرار دارد و انواع نوشیدنی، شیرینی و غذاهای متنوع را ارائه می‌دهد.
    • رستوران لیمان: این رستوران در فاصله 290 متری جزیره واقع شده و انواع غذاهای بومی و بین‌المللی را ارائه می‌دهد.

    بهترین زمان بازدید از جزیره کبوتر کوش آداسی

    بهترین زمان سفر به کوش آداسی فصول بهار و تابستان هستند. پس اگر در این فصول به بندر سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما از جزیره بازدید کنید. ساعت بازدید بین ساعت 9 صبح تا 9 شب در فصول کم مسافر باز است. در طول ماه‌های بهار و تابستان، جزیره تا نیمه‌شب برای بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

    چرا باید از جزیره کبوتر کوش آداسی بازدید کنیم؟

    جزیره کبوتر چیزی بیش از یک نقطه عطف تاریخی است. این جزیره نقش مهمی در جذابیت کوش آداسی ایفا می‌کند و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا خلیج‌های آبی نفس‌گیر کوش آداسی را کشف کنند. جزیره گوورسین به خاطر قطعه نمادین و چشم‌انداز زیبایش از دریای اژه شناخته می‌شود. با رزرو تور کوش آداسی می‌توانید از این جزیره بی‌نظیر دیدن کرده و ساعات خوشی را به همراه عزیزان خود سپری کنید.

    سوالات متداول:

    ۱- چگونه می‌توانم به جزیره کبوتر بروم؟

    جزیره کبوتر به مرکز شهر کوش آداسی نزدیک است و تنها به پنج تا 10 دقیقه پیاده‌روی نیاز دارد. علاوه بر این، جزیره به بندر کروز نزدیک است و دسترسی راحتی را برای مسافران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

    ۲- آیا برای بازدید از قلعه در جزیره کبوتر باید هزینه‌ای پرداخت کنم؟

    قلعه در جزیره کبوتر روی عموم باز بوده و ورودی آن رایگان است. شما می‌توانید اهمیت تاریخی جزیره و به خصوص قلعه را کشف کنید و از دیدن مناظر پانورامای مناطق اطراف لذت بسیار ببرید.

    مقالات پربازدید
    6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC