02145323 02191004043

آب و هوای باتومی و بهترین فصل سفر به آنجا

مجله گردشگری سپهران 23 مرداد ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

شهر باتومی که در منطقه آجارا گرجستان قرار دارد، یک مقصد گردشگری بسیار پرطرفدار محسوب می‌شود. این شهر در نیمکره شمالی است، بنابراین در طول سال چهار فصل شرایط آب و هوایی مختلف را تجربه می‌کند. باتومی عمدتاً با آب و هوای نیمه‌گرمسیری، با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم مشخص می‌شود؛ اما ممکن است بپرسید: «آب و هوای باتومی چگونه است و کدام فصل برای سفر مناسب‌تر خواهد بود؟» در این مقاله به طور کامل در مورد وضعیت آب و هوای باتومی گرجستان صحبت می‌کنیم.

آب و هوای باتومی در بهار

درجه حرارت در اوایل بهار از حدود 12 درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود و در ماه می تا بیش از 20 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. آسمان در اکثر روزهای ماه مارس (۱۱ اسفند تا ۱۲ فروردین) صاف است، اما بارش‌های کمی حدود 9 روز در این ماه رخ می‌دهند. آب و هوای باتومی در فروردین بسیار تازه است که باعث سرزندگی شما می‌شود. دمای هوا در ماه آوریل (۱۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت) بالاتر می‌رود و ممکن است باران خفیفی نیز در طول ماه ببارد. گردشگران زیادی در ماه می (۱۲ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد) وارد باتومی می‌شوند.

آب دریا هنوز هم برای شنا کمی سرد است، اما می‌توانید وقت خود را صرف گشت‌وگذار در مناظر زیبای شهر یا خرید و تفریحات باتومی کنید. مثلا در ماه می که تقریباً باران نمی‌بارد، می‌توانید برای سفرهای طولانی‌تر در روز برنامه‌ریزی کنید. همچنین درختان در بهار شکوفه می‌دهند و طبیعت خدادادی در اوج زیبایی خود است. توصیه می‌کنیم از باغ گیاه‌شناسی باتومی دیدن کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

تصویری از شهر باتومی در بهار

تصویری از شهر باتومی در بهار

آب و هوای باتومی در تابستان

هوا در ماه ژوئن (۱۲ خرداد تا ۱۰ تیر) از 16 درجه سانتی‌گراد تا 23 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود و حتی دمای دریا به 22 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. پس می‌توانید مناظر باتومی را کاوش کنید، به گشت‌وگذار بروید و از موزه‌ها یا تئاترها دیدن کنید. برخی از گردشگران در ماه ژوئن نیز به دریا می‌روند، اما معمولاً بزرگ‌ترها بدون بچه‌های کوچک‌شان به شنا می‌پردازند، چون آب دریا هنوز سرد است. بسیاری از گردشگران ماه ژوئن را برای تعطیلات خود در باتومی انتخاب می‌کنند.

هوا در ماه جولای (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد) به اندازه کافی گرم می‌شود که برای شنا عالی خواهد بود. دمای هوا به حدود 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و آب دریا نیز حدود 28 سانتی‌گراد است. جولای اغلب ماهی است که بیشترین تعداد گردشگران را به خود می‌بیند، بنابراین افراد زیادی را می‌بینید که در ساحل آب‌تنی می‌کنند. اگر با کودکان سفر می‌کنید و می‌خواهید از دریا لذت ببرید، ماه جولای انتخاب خوبی است. دمای هوا در ماه آگوست (۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور) در حدود 25 درجه سانتی‌گراد است و تعداد گردشگران کاهش می‌یابد. آب و هوای باتومی در شهریور رو به سردی می‌رود.

آب و هوای باتومی در پاییز

هوا در ماه سپتامبر (۱۱ شهریور تا ۹ مهر) تقریباً مشابه ماه آگوست است که با میانگین دمای روز در حدود 23 درجه سانتی‌گراد و دمای شبانه به 16 درجه سانتی‌گراد مشخص می‌شود. هنوز هم می‌توانید در سپتامبر برای شنا به دریا بروید و از گشت‌وگذار در ساحل لذت ببرید. همچنین توصیه می‌کنیم از نقاط دیدنی شهر دیدن کنید تا با جاذبه‌های بی‌مانند این شهر آشنا شوید و ببینید واقعا باتومی کجاست. ماه‌های اکتبر (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) و نوامبر (۱۱ آبان تا ۱۰ آذر) برای شنا بسیار سرد هستند و باران‌های مکرر نیز می‌توانند گشت‌وگذار در شهر را برای شما کمی سخت کنند. در این زمان می‌توانید از موزه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف دیدن کنید و به خرید بروید.

نمایی از شهر باتومی

نمایی از شهر باتومی

آب و هوای باتومی در زمستان

میانگین دمای هوای باتومی گرجستان در شب‌های زمستان حدود 6 درجه سانتی‌گراد و دمای روز حدود 12 درجه سانتی‌گراد است. بارش برف در فصل سرد در باتومی نادر است و شاید گاهی رگبار رخ دهد. معمولاً گردشگرانی که گشت‌وگذار در داخل شهر را به تفریحات ساحلی ترجیح می‌دهند، در این فصل سال از باتومی دیدن می‌کنند. شما می‌توانید جاذبه‌های مختلف را در فضای باز ببینید و از موزه‌های شهر دیدن کنید. علاوه بر این، زمستان فصل فروش است و این فرصت را برای گردشگران فراهم می‌کند تا اقلام با کیفیت را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند.

بهترین زمان برای سفر به باتومی کدام فصل است؟

بهترین زمان برای بازدید از باتومی در ماه‌های تابستان از ژوئن تا آگوست و ماه‌های پاییز از سپتامبر تا اکتبر است. در این زمان‌ها آب و هوا مطلوب بوده و امکان دیدن جاهای دیدنی باتومی وجود دارند. ماه‌های تابستانی می‌توانند شرایط خوبی برای لذت بردن از سواحل زیبای باتومی، انجام فعالیت‌هایی مانند آفتاب گرفتن و قایق‌سواری، تجربه جاذبه‌های شهر در شب و غیره باشند.

شما در فصل تابستان می‌‌توانید در سواحل شنی دریای سیاه استراحت کنید. همچنین از تفرجگاه بلوار باتومی که زیر درختان نخل سایه گرفته‌اند، دیدن کنید و جاذبه‌هایی مانند باغ گیاه‌شناسی باتومی و برج الفبا را ببینید. با رفتن به رستوران‌ها و کافه‌های کنار دریا در تابستان نیز خود را به نوشیدنی‌های خنک و غذاهای خوشمزه دعوت کنید.

ماه‌های پاییز از سپتامبر تا اکتبر هم دومین دوره محبوب سفر به باتومی هستند. در این ماه‌ها معمولاً سفر ارزان‌تر است و شما به جای گشتن در سواحل می‌توانید به دیدن جاذبه‌های بیرونی شهر باتومی مانند شهر قدیمی، میدان پیاتزا و دلفیناریوم بروید. همچنین این امکان را دارید که به مکان‌های معروف از جمله مجسمه علی و نینو هم سر بزنید.

تصویر هوایی از شهر باتومی

تصویر هوایی از شهر باتومی

آب و هوای باتومی هنگام سفر با تور

آب و هوای باتومی گرجستان نیمه گرمسیری است که به چهار فصل تقسیم می‌شود. تابستان گرم‌ترین و زمستان سردترین فصل هستند. بهار و پاییز از نظر دمایی متعادل (نه خیلی سرد نه خیلی گرم) خواهند بود. میانگین دما در طول سال حدود 14.5 درجه سانتی‌گراد است. باتومی به ندرت برف به خود می‌بیند، اما در بسیاری از روزهای سال حتی در تابستان نیز باران می‌بارد. هر فصل باتومی جاذبه‌ها و زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد، اما به دلیل آنکه باتومی یک شهر ساحلی است، تابستان مهم‌ترین فصل گردشگری آن محسوب می‌شود. از طرفی، سفر به این شهر زیبا در پاییز نیز به دلیل خنک شدن هوا و همچنین کاهش قیمت تور باتومی توصیه می‌شود.

سوالات متداول:

۱- بهترین زمان برای سفر به باتومی چه زمانی است؟

بازدید از باتومی در هر فصلی جالب است و تعیین بهترین فصل به اهداف شما بستگی دارد. تابستان برای شنا کردن خوب است و پاییز به دلیل خنک بودن هوا، گشت‌وگذار در شهر عالی خواهد بود.

۲- آیا باتومی تحت تأثیر شرایط آب و هوایی شدید است؟

باتومی گاهی اوقات با بادهای شدید و رعدوبرق به ویژه در ماه‌های پاییز همراه است. بااین‌حال، رویدادهای شدید آب و هوایی مانند طوفان نادر هستند.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC