02145323 02191004043

تفلیس کجاست؟ راهنمای سفر به تفلیس

مجله گردشگری سپهران 01 مهر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

سفر به تفلیس مانند قدم گذاشتن در دل تاریخ، فرهنگ و جذابیت‌های دنیای مدرن است. همانطور که در خیابان‌های باریک و پیچ‌درپیچ این شهر پرسه می‌زنید، با ترکیبی لذت‌بخش از قلعه‌های باستانی، بالکن‌های جذاب تزئین شده با گل‌های رنگارنگ و فضاهای هنری معاصر روبرو می‌شوید. در روز می‌توانید در کافه‌های دنج مشرف به رودخانه کورا قهوه بنوشید یا با تله کابین به قلعه ناریکالا بروید و مناظر پانورامایی خیره‌کننده شهر را ببینید. مهمان‌نوازی گرم و سنت‌های غنی تفلیس باعث شده است تا این شهر به مقصدی تبدیل عالی برای سفر تبدیل شود. در این مقاله از وب‌سایت «سپهران تور» به طور کامل در مورد پاسخ سوال تفلیس کجاست و راهنمای سفر به این شهر صحبت می‌کنیم.

تفلیس گرجستان کجاست؟

تفلیس (Tbilisi) به عنوان یک شهر قدیمی و زیبا درست در سواحل رودخانه کورا قرار دارد. این شهر پایتخت گرجستان است و در بخش جنوبی کشور و در ارتفاعات کوه‌های قفقاز احاطه شده است. تفلیس مرکز اصلی فرهنگی، تجاری، آموزشی و اجتماعی گرجستان است که به دو بخش تفلیس قدیمی و تفلیس جدید تقسیم می‌شود. این شهر در 450 کیلومتری غرب باکو، حدود 273 کیلومتری شمال ایروان در ارمنستان و حدود 365 کیلومتری شمال شرقی شهر ارزروم در شرق ترکیه قرار دارد.

نمایی از شهر تفلیس گرجستان در شب

نمایی از شهر تفلیس گرجستان در شب

تفلیس در یک نگاه

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات ضروری شهر تفلیس را مشاهده کنید:

دسته بندیجزئیات
کشورگرجستان
منطقهقفقاز
جمعیتتقریبا ۱.۲ میلیون (تا سال ۲۰۲۴)
مساحت۷۲۶ کیلومتر
منطقه زمانیزمان استاندارد گرجستان (UTC+4)
زبانگرجی
پول رایجلاری گرجستان (GEL)
آب و هوانیمه گرمسیری مرطوب با تاثیرات آب‌وهوای قاره‌ای
ارتفاع۳۸۰ تا ۷۷۰ متر
پیش شماره تلفن۹۹۵۳۲+
فرودگاه بین‌المللیفرودگاه بین‌المللی تفلیس (TBS)

تاریخچه شهر تفلیس گرجستان

تفلیس در قرن پنجم توسط پادشاه واختانگ اول گورگسالی تاسیس شد. شاه یک شاهین داشت. شاهین او یک قرقاول را دید و برای کشتن پرنده وارد عمل شد. بااین‌حال، هر دو پرنده در حین مبارزه به یک چشمه آب گرم افتادند و بلافاصله مردند. این اتفاق افسانه‌ای یا تاریخی باعث کشف چشمه آب گرم شد. پادشاه آن‌قدر تحت تاثیر چشمه‌ها قرار گرفت که تصمیم گرفت امپراتوری خود را در تفلیس بسازد. نام تفلیس که در زبان گرجی به عنوان مکان گرم ترجمه می‌شود، از زمان پادشاه واختانگ اول گورگسالی بر این شهر گذاشته شده است. ازاین‌رو، می‌توان گفت تاریخچه حمام‌های گوگردی، تاریخ خود تفلیس است.

بین دوران حکومت پادشاه واختانگ اول گورگسالی و معاهده 1783 گئورگیفسک، تفلیس چندین بار توسط انواع مهاجمان ازجمله ترک‌ها، پارس‌ها، عرب‌ها و مغول‌ها فتح شد. بعدها تفلیس تحت نفوذ روسیه قرار گرفت. بعدازاینکه گرجستان در 26 مه 1991 میلادی با سقوط اتحاد جماهیر شوروی استقلال خود را به دست آورد، تفلیس دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. پایتخت گرجستان اکنون یک مرکز فرهنگی، تاریخی و گردشگری است که همه افراد از اقصی نقاط جهان را به خود دعوت می‌کند.

تصویری از طبیعت زیبای شهر تفلیس

نمایی از طبیعت زیبای شهر تفلیس

بهترین زمان سفر به تفلیس

تفلیس شهری چهار فصل است که هر فصل آن زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد. پس نمی‌توان گفت که بهترین زمان سفر به تفلیس چه موقعی است. شما در هر زمان می‌توانید از این شهر زیبا دیدن کنید؛ اما در فصول سرد مانند پاییز و زمستان اغلب به دلیل گردشگران کمتر، هزینه سفر کمتر خواهد بود. فصول بهار و به ویژه تابستان محبوب‌ترین زمان‌ها برای سفر به تفلیس هستند. بااین‌حال، در ادامه به بررسی آب‌ و هوای تفلیس و شرایط سفر در هر فصل می‌پردازیم:

بهار (مارس تا می)

بهار در تفلیس زمان تجدید حیات است و شهر با شکوفه دادن گل‌ها و سبز شدن دوباره درختان زنده می‌شود. آب‌وهوا معتدل و دلپذیر است و دمای هوا به تدریج از حدود 10 درجه سانتی‌گراد در ماه مارس به 20 درجه سانتی‌گراد در ماه می افزایش می‌یابد. بارندگی ‌ای گاه‌به‌گاه به ویژه در ماه آوریل رایج است و به طراوت بهار می‌افزاید. بهار برای کاوش در پارک‌ها، باغ‌ها و کافه‌های فضای باز شهر و همچنین لذت بردن از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی ایده آل است.

تابستان (ژوئن تا آگوست)

تابستان در تفلیس گرم است و دمای آن اغلب بین 25 درجه سانتی‌گراد تا 35 درجه سانتی‌گراد متغیر خواهد بود. جولای و آگوست گرم‌ترین ماه‌ها هستند که گاهی اوقات به بالای 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسند. علیرغم گرما، تابستان در تفلیس پربازدیدترین زمان برای سفر است که با بسیاری از فعالیت‌های فضای باز، جشنواره‌ها و رویدادهای شبانه به اوج می‌رسد. پارک‌های شهر و حومه‌های اطراف، امکان فرار از گرما را فراهم می‌کنند و بسیاری از مردم محلی و گردشگران برای سفرهای آخر هفته به مناطق کوهستانی خنک‌تر می‌روند.

عکسی از تفلیس در فصل تابستان

عکسی از تفلیس در فصل تابستان

پاییز (سپتامبر تا نوامبر)

پاییز در تفلیس فصل زیبایی است که با دمای کم هوا و ریزش برگ‌های زرد درختان مشخص می‌شود. دمای هوا از 15 درجه سانتی‌گراد در سپتامبر تا حدود 10 درجه سانتی‌گراد تا نوامبر متغیر است. ماه اکتبر بسیار دلپذیر است که با آسمان صاف و روزهای خنک، زمان مناسبی را برای گشت‌وگذار و لذت بردن از جاذبه‌های شهر فراهم می‌کند. همچنین پاییز فصل برداشت محصول در گرجستان است و تفلیس پر از فستیوال‌های محلی و رویدادهای آشپزی است که سنت‌های کشاورزی منطقه را جشن می‌گیرد.

زمستان (از دسامبر تا فوریه)

زمستان در تفلیس در مقایسه با سایر مناطق قفقاز نسبتاً معتدل است، اما همچنان می‌تواند سرد باشد. دما معمولاً از صفر درجه سانتی‌گراد تا 5 درجه سانتی‌گراد متغیر است. بارش برف به ویژه در ژانویه گاه‌به‌گاه رخ می‌دهد، اما غیرمعمول نیست. این شهر در طول ماه‌های زمستان با بازارهای پرجنب و جوش و مهمان‌نوازی گرم گرجی، فضایی دنج به خود می‌گیرد. درحالی‌که ورزش‌های زمستانی در کوه‌های مجاور بسیار محبوب هستند، داخل شهر تفلیس نیز به تنهایی تجربه‌ای آرام را با هوای سرد و درعین‌حال غذاهای گرم و مردمی دوستانه ارائه می‌دهد.

هزینه سفر به تفلیس

هزینه سفر به تفلیس بسته به ترجیحات و سبک سفر شما می‌تواند بسیار متفاوت باشد، اما به‌طورکلی ارزش مناسبی برای پول ارائه می‌دهد. سفر به این شهر نسبت به کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارزان‌تر تمام می‌شود. بااین‌حال، هزینه سفر به تفلیس گرجستان براساس عواملی مختلفی مانند زمان سفر، تعداد مسافران، نوع محل اقامت و هزینه‌های شخصی تعیین می‌شود. در ادامه به هزینه‌های تقریبی سفر به تفلیس اشاره می‌کنیم.

هزینه‌های پرواز:

  • بلیط هواپیما (اکونومی): بین 13 تا 15 میلیون برای هر نفر
  • عوارض خروج از کشور: برای اولین سفر 400 هزار تومان، دومین سفر 600 هزار تومان و سومین سفر 800 هزار تومان

محل اقامت:

  • هتل‌ها و هاستل‌های مقرون‌به‌صرفه: 50 تا 150 لاری برای هر شب
  • هتل‌های میان رده: 150 تا 400 لاری برای هر شب
  • هتل‌های لوکس: 400 تا بیش از هزار لاری در هر شب

حمل‌ونقل:

  • تاکسی فرودگاه به مرکز شهر: 30 تا 50 لاری
  • حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مترو): 0.5 تا 1 لاری در هر سفر
  • تاکسی در تفلیس: 5 تا 20 لاری در هر سواری، بسته به مسافت
  • کرایه خودرو: 100 تا 250 لاری در روز

غذا و خوراک:

  • رستوران مقرون‌به‌صرفه: 10 تا 20 لاری برای هر وعده غذایی
  • رستوران‌های میان رده: 25 تا 60 لاری برای هر وعده غذایی
  • رستوران‌های گران‌قیمت: 70 تا بیش از 150 لاری در هر وعده غذایی

متفرقه:

  • سیم‌کارت با اینترنت: 10 تا 20 لاری برای بسته اینترنتی کوتاه‌مدت
  • سوغاتی: 10 تا بیش از 100 تا لاری بسته نوع خریدها
  • بیمه مسافرتی: 50 تا 150 لاری بسته به نوع پوشش بیمه

بهترین هتل‌های تفلیس کجاست؟

از هتل‌های مجلل پنج ستاره گرفته تا هتل‌های بوتیک جذاب و گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، تفلیس میزبان هتل‌های متنوعی است. بهترین هتل‌های تفلیس اغلب در مناطق برجسته‌ای مانند شهر قدیمی تاریخی، نزدیک خیابان روستاولی یا در کناره‌های رودخانه متکواری قرار دارند و مناظر خیره‌کننده و دسترسی آسان به جاذبه‌های اصلی شهر را ارائه می‌دهند.

بسیاری از این هتل‌ها امکانات مدرن را با مهمان‌نوازی سنتی گرجستان ترکیب می‌کنند و اقامتی راحت و خاطره‌انگیز را برای مهمانان فراهم می‌کنند. از بهترین هتل‌های تفلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل استامبا (Stamba Hotel)
  • هتل رومز (Rooms Hotel Tbilisi)
  • هتل بیلتمور (The Biltmore Hotel Tbilisi)
  • هتل رادیسون بلو ایوریا (Radisson Blu Iveria Hotel)
  • هتل ماریوت (Tbilisi Marriott Hotel)
  • هتل وینوتل (Hotel Vinotel)
  • تل مرکور اولد تاون (Mercure Tbilisi Old Town)
  • هتل شرایتون گرند (Sheraton Grand Tbilisi Metechi Palace)
  • هتل شوتا ات روستاولی بوتیک (Shota Rustaveli Boutique Hotel)
  • هتل فابریکا (Fabrika Tbilisi)

تصویری از هتل رادیسون بلو ایوریا

تصویری از هتل رادیسون بلو ایوریا

جاهای دیدنی جذاب تفلیس کجاست؟

تفلیس یک شهر عالی برای سفر و گشت‌وگذار است. شما در این شهر می‌توانید تجربه‌ای بی‌نظیر را کسب کنید و از هر گوشه و کنار آن یک خاطره با خود همراه ببرید. در ادامه به جاهای دیدنی تفلیس اشاره می‌کنیم:

چشمه آب گرم گوگردی

چشمه‌های آب گرم گوگردی عمدتاً در محدوده آبانوتوبانی تفلیس قرار دارند. همانطور که گفته شد تفلیس به خاطر آب‌های گرمی که در زیر زمین جوشان هستند، نام‌گذاری شده است. حمام‌های گوگردی زیادی ازجمله خصوصی و عمومی در تفلیس وجود دارند که می‌توانید به همراه خانواده از آنها لذت ببرید.

مجسمه شاهین و قرقاول

این مجسمه که در مجموعه‌ای از حمام‌های گوگردی گنبدی شکل قرار دارد، تصویری است که منشاء تفلیس را به تصویر می‌کشد. تفلیس شهری قدیمی است و از ساختمان‌های اطراف آن به راحتی می‌توان اصل و قدمت شهر را درک کرد. شما با دیدن مجسمه دو پرنده شاهین و قرقاول به یاد پادشاه واختانگ اول گورگسالی میفتید.

عکسی از مجسمه شاهین و قرقاول

عکسی از مجسمه شاهین و قرقاول

پل قفل عشق

این پل که به نام پل عاشقان نیز شناخته می‌شود، در مجموعه‌ای از حمام‌های گوگردی قرار گرفته است. این پل با خانه‌های آجری، گیاهان دیواری مقاوم و بالکن‌هایی زیبا در بالای دره لقوتاخوی احاطه شده است؛ مانند بسیاری از پل‌های قفل عشق در جهان، زوج‌های احساساتی قفلی روی این پل می‌زنند تا عشق ابدی خود را نشان دهند.

نمایی از پل قفل عشق تفلیس

نمایی از پل قفل عشق تفلیس

آبشار لقوتاخوی

از کنار پل عشق مسیری را که در کنار دره تعیین شده دنبال کنید تا به بن‌بست برسید، آنجا آبشاری زیبا را خواهید دید. آبشار جذاب و عجیب لقوتاخوی در شهر قدیمی تفلیس قرار دارد. این آبشار 22 متری از رودخانه تساوکیسیستکالی سرازیر می‌شود و با دور زدن باغ گیاه‌شناسی به رودخانه کورا می‌ریزد.

تصویری از آبشار لقوتاخوی در تفلیس گرجستان

تصویری از آبشار لقوتاخوی در تفلیس گرجستان

برج ساعت کج

برج ساعت کج تفلیس قدیم منظره جالبی است! این برج ساعت که توسط عروسک ‌باز مشهور گرجی یعنی رزو گابریادزه (Rezo Gabriadze) طراحی شده است، یک سالن تئاتر را نیز در خود جای داده است. طراحی این ساعت و ساختمان اطراف آن بسیار زیباست و می‌توانید عکاس‌های یادگیری از این مکان بگیرید.

عکسی از برج ساعت کج تفلیس

عکسی از برج ساعت کج تفلیس

بنای شاه واختانگ گرگاسالی

همانطور که از میدان بازار به سمت پارک رایک بیرون می‌روید، با مجسمه باشکوه پادشاه واختانگ گرگاسالی روبرو خواهید شد. شما پادشاه و بنیان‌گذار تفلیس را سوار بر اسبش می‌بینید که با افتخار رو به شهر قدیمی قرار گرفته است. مجسمه پادشاه در محوطه یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای تفلیس به نام کلیسای جامع تثلیث تفلیس قرار دارد.

نمایی از بنای شاه واختانگ گرگاسالی

نمایی از بنای شاه واختانگ گرگاسالی

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

در طرف دیگر ساحل رودخانه، کلیسای جامع به‌یادماندنی در فاصله چند قدمی مجسمه پادشاه قرار دارد. کلیسای جامع تثلیث تفلیس نه تنها به دلیل اندازه بزرگ و فضای بزرگش، بلکه برای فضای آرامی که دارد، ارزش دیدن خواهد داشت. این کلیسای جامع بزرگ‌ترین مکان عبادتی گرجستان و یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدکس در جهان است.

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا تفلیس در بالای مطلوب‌ترین نقطه دید مشرف به شهر شلوغ شده است. این قلعه باستانی در شهر تفلیس شاهد تحولات متعددی بوده است و از دست یک فاتح به فاتح بعدی می‌رسید و هر کدام از آنها استحکاماتی را بر فراز نسخه اصلی قلعه گسترش می‌دادند یا اضافه می‌کردند. آنچه در حال حاضر باقی مانده است، خرابه‌های قلعه هستند.

عکسی از قلعه ناریکالا در تفلیس

عکسی از قلعه ناریکالا در تفلیس

مجسمه مادر گرجستان

مادر گرجستان یا کارتلیس ددا با افتخار روی تپه مشرف به تفلیس ایستاده است. دست چپش یک کاسه شراب و دست راستش شمشیری تیز شده قرار دارد. یک کاسه شراب خوشمزه برای پذیرایی از دوستان و شمشیر برای بیرون راندن دشمنان است. این مجسمه در سال 1958 میلادی برای بزرگداشت 1500 سالگرد تفلیس ساخته شد.

نمایی از مجسمه مادر تفلیس

نمایی از مجسمه مادر تفلیس

باغ گیاه ‌شناسی ملی تفلیس

باغ گیاه‌شناسی ملی تفلیس حداقل سه قرن سابقه دارد. شما می‌توانید هر زمانی از دو ساعت تا یک روز را به استراحت در باغ‌های کوچک‌تر و لذت بردن از شکوفه‌ها و گیاهان این باغ اختصاص دهید. فصول مختلف شکوفه‌ها و جاذبه‌های متفاوتی را در داخل پارک به ارمغان می‌آورند، بنابراین انتظارات شما را به خوبی برآورده می‌کند.

عکسی از باغ گیاه شناسی ملی تفلیس

عکسی از باغ گیاه شناسی ملی تفلیس

پارک متاتسمیندا

پارک متاتسمیندا یک پارک تفریحی در بلندترین نقطه تفلیس با ارتفاع 770 متر است. موقعیت آن به راحتی از برج تلویزیونی تفلیس با ارتفاع 300 متر قابل‌تشخیص است. جدا از جاذبه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان دارد، این پارک مکانی آرامش‌بخش برای تماشای منظره پانوراما از تفلیس و غروب خورشید است.

تصویری از یک چرخ و فلک در تفلیس

تصویری از چرخ و فلک پارک متاتسمیندا

مراکز خرید مهم تفلیس کجاست؟

تفلیس طیف متنوعی از مراکز خرید را ارائه می‌دهد که سلیقه‌ها و نیازهای مختلف را برآورده می‌کند. مراکز خرید شهر در مناطق مختلف پراکنده شده‌اند و هر آنچه شما نیاز دارید را ارائه می‌دهند. در ادامه به مراکز خرید تفلیس اشاره می‌کنیم:

  • تفلیس مال (Tbilisi Mall)
  • ایست پوینت (East Point)
  • گالریا تفلیس (Galleria Tbilisi)
  • سیتی مال (City Mall)
  • مرانی مال (Merani Mall)
  • بازار پارک واکه (Vake Park Market)
  • بازار درای بریج (Dry Bridge Market)

نمایی از مرکز خرید گالریا تفلیس

    نمایی از مرکز خرید گالریا تفلیس

    در سفر به تفلیس چه غذایی بخوریم؟

    تنوع غذایی در تفلیس مثال‌زدنی است! شما در هر مکانی از شهر می‌توانید یک غذای خاص را تجربه کنید. بااین‌حال، در ادامه به مهم‌ترین غذاهای تفلیس اشاره می‌کنیم:

    • خینکالی: کوفته‌های سوپ گرجی هستند. این غذا از خمیرهایی با مخلوط گوشتی تهیه می‌شود که با یک سوپ خوشمزه احاطه شده است.
    • خاچاپوری: خاچاپوری غذای ملی گرجستان است که با یک نان پر از پنیر و با یک تخم‌مرغ پخته می‌شود.
    • چرچخلا: یک شیرینی سوسیس شکل است که از انگور، آجیل و آرد تهیه می‌شود. چرچخلا بهترین سوغاتی برای بازگشت به ایران خواهد بود.
    • اجپسندلی: آجاپسندلی یک خورش بادمجان دلپذیر است که به طور کامل پخته می‌شود. بهتر است آن را با نان ترد نوش جان کنید.
    • لوبیو: یک خورش لوبیای گرجی با مقدار زیادی سبزی و ادویه خاکی است. این خورش را در هر فصلی در تفلیس نوش جان می‌کنند.
    • متسوادی: سیخ‌های گوشت کبابی است که شباهت زیادی به کباب کوبیده ایرانی دارد. متسودای برای عکس کباب کوبیده با برنج خورده نمی‌شود.
    • لوبیانی: نانی پر از لوبیا است که به عنوان میان وعده یا ناهار و به صورت سنتی هنگام پیاده‌روی در پارک خورده می‌شود.
    • تولما: معجون گوشتی است که در برگ کلم پیچیده شده است. تولما شبیه به دلمه ترکی است، با این تفاوت که از برگ کلم تهیه می‌شود.
    • خرچو: یک کاسه دلپذیر از سوپ برنج گوشت گاو یا بره است. خوردن این سوپ به ویژه در فصول سرد به دشت توصیه می‌شود.
    • چکاپولی: عمدتاً از گوشت بره، ترخون، شراب سفید و سس تکمالی یا آلو سبز خاص تهیه می‌شود.

    تصویری از غذاهای محلی تفلیس گرجستان

      تصویری از غذاهای محلی تفلیس گرجستان

      بهترین رستوران‌های تفلیس کجاست؟

      تفلیس صحنه آشپزی پر جنب‌وجوشی دارد که منعکس‌کننده طعم‌ها و سنت‌های غنی غذاهای گرجستانی است. از رستوران‌های سنتی گرجی که غذاهای کلاسیک مانند خینکالی و خاچاپوری سرو می‌کنند تا غذاخوری‌های مدرن که مواد محلی را با تکنیک‌های آشپزی معاصر ترکیب می‌کنند، تفلیس به شما هر آنچه نیاز دارید را ارائه می‌دهد. در ادامه به رستوران‌های معروف شهر اشاره می‌کنیم:

      • باربرستان (Barbarestan)
      • کولیناریوم خاشریا (Culinarium Khasheria)
      • شاوی لومی (Shavi Lomi)
      • لولیتا (Lolita)
      • اتنوگرافر (Ethnographer)
      • مجموعه رستوران فونیکولار (Funicular Restaurant Complex)
      • امرا (Amra)
      • پور پور (Pur Pur)
      • وینوتل (Vinotel)

      عکسی از یک رستوران لوکس در تفلیس

        عکسی از یک رستوران لوکس در تفلیس

        مراکز تفریحی جذاب در تفلیس کجاست؟

        تفلیس مراکز تفریحی متنوعی را ارائه می‌کند که ترکیبی از تجربیات فرهنگی، امکانات مدرن و فعالیت‌های خانوادگی هستند. این مراکز اغلب برای خرید، غذاخوری و سرگرمی کاربرد دارند. خواه به تماشای فیلم، لذت بردن از یک پارک تفریحی یا کاوش در موزه‌های تعاملی علاقه‌مند باشید، تفلیس جذابیت‌های تفریحی زیادی را به شما ارائه می‌دهد. در ادامه به مراکز تفریحی جذاب در تفلیس اشاره می‌کنیم:

        • باغ‌وحش تفلیس و پارک دندرولوژیک: ترکیبی از یک باغ‌وحش با یک پارک سرسبز است که برای خانواده‌ها عالی خواهد بود.
        • دریاچه لیسی: منطقه‌ای مناسب پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و پیک‌نیک است که در فاصله کوتاهی از مرکز شهر قرار دارد.
        • پارک آسترا: یک مرکز تفریحی سرپوشیده برای ارائه فعالیت‌هایی مانند بولینگ، بازی‌های آرکید و سایر تفریحات مدرن است.
        • تئاتر ملی اپرا و باله گرجستان: مکانی تاریخی در مرکز شهر که در آن می‌توانید از اجرای اپرا، باله و کنسرت‌های کلاسیک لذت ببرید.
        • پارک آبی جینو پارادایس: این پارک آبی تفلیس برای شنا کردن و انجام فعالیت‌های آبی به همراه خانواده بسیار عالی و مجهز است.
        • تله کابین: یکی از طولانی‌ترین تله کابین‌های منطقه در تفلیس است که از بوستان پایین قلعه تا قلعه ناریکالا امتداد دارد.

        باغ‌وحش تفلیس و پارک دندرولوژیک

          نمایی از باغ‌وحش تفلیس و پارک دندرولوژیک

          حمل‌ و نقل در تفلیس

          حمل‌ونقل در تفلیس متنوع و در دسترس است و گزینه‌های متعددی را برای کمک به ساکنان و بازدیدکنندگان برای سهولت در رفت‌وآمد در شهر ارائه می‌دهد. شبکه حمل‌ونقل عمومی شهر شامل اتوبوس، مینی‌بوس (معروف به مارشروتکا) و سیستم مترو است که همه آنها مقرون‌به‌صرفه هستند و مناطق وسیعی از تفلیس را پوشش می‌دهند. مترو متشکل از دو خط است که با ایستگاه‌هایی در نزدیکی مکان‌های دیدنی و مناطق مسکونی مشخص می‌شود. اتوبوس‌ها و مارشوتکاها نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و محله‌های مختلف را به هم متصل می‌کنند، اگرچه ممکن است در ساعات اوج شلوغ باشند.

          برای کسانی که حمل‌ونقل شخصی‌تر را ترجیح می‌دهند، تاکسی‌ها به راحتی در سرتاسر تفلیس در دسترس هستند. درحالی‌که تاکسی‌های سنتی را م‌ توان در خیابان استقبال کرد، اپلیکیشن‌های سواری مانند Bolt و Yandex به دلیل راحتی و با قیمت شفاف، انتخاب‌های محبوبی هستند. اجاره خودرو گزینه دیگری برای کسانی است که به دنبال گشت‌وگذار در خارج از شهر هستند، اگرچه پیمایش در خیابان‌های باریک و ترافیک تفلیس می‌تواند برای تازه‌واردان چالش‌برانگیز باشد.

          در سال‌های اخیر، دوچرخه‌سواری محبوب‌تر شده است و شهر تلاش‌هایی برای گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری و معرفی خدمات اشتراک دوچرخه انجام داده است. علاوه بر این، تفلیس پیاده‌روهای بسیار عریض و خوبی دارد. این پیاده‌روها به خصوص در شهر قدیمی و در امتداد خیابان روستاولی قرار دارند. برای سفرهای بین شهری، ایستگاه مرکزی راه‌آهن تفلیس و پایانه‌های اتوبوس، اتصال به سایر نقاط گرجستان و کشورهای همسایه را راحت می‌کنند.

          وضعیت اینترنت و تماس تلفنی در تفلیس

          برقراری ارتباط از طریق اینترنت و تماس تلفنی راحت و مقرون‌به‌صرفه برای مسافران ضروری است. تفلیس پوشش اینترنتی گسترده‌ای دارد و وای فای رایگان در بسیاری از مکان‌های عمومی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و حتی برخی از پارک‌ها در دسترس است. اکثر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها وای‌ فای رایگان نیز ارائه می‌کنند. برای کسانی که نیاز به دسترسی ثابت به اینترنت دارند، خرید سیم‌کارت محلی یک فرآیند ساده است.

          ارائه‌دهندگان بزرگ مخابراتی مانند Magti، Geocell و Beeline طیفی از طرح‌های اینترنتی و گزینه‌های تماس را ارائه می‌دهند. سیم‌کارت‌ها را می‌توان به راحتی در فرودگاه، فروشگاه‌های موبایل یا کیوسک‌های سرتاسر شهر تهیه کرد که معمولاً برای ثبت‌نام فقط به پاسپورت نیاز دارند. رومینگ بین‌المللی نیز در دسترس است، اما در مقایسه با گزینه‌های محلی گران خواهد بود.

          تصویری از یک مغازه مخصوص خرید سیمکارت

          تصویری از مغازه فروش سیمکارت Beeline

          راهنمای سفر به تفلیس را پیش از سفر بخوانید

          سفر به تفلیس بدون شک نقطه عطفی در زندگی شما خواهد بود. این شهر زیبا که تاریخی کهن دارد، جاذبه‌های بی‌مانندی را به شما ارائه می‌کند. بدون شک از هر نقطه از شهر لذت خواهید برد و دوست دارید دوباره به تفلیس سفر کنید. از غذاهای بومی خاص گرفته تا جاذبه‌های دیدنی که در سراسر شهر پراکنده شده‌اند، تفلیس سفری متفاوت و منحصربه‌فرد خواهد بود. با خرید تور گرجستان می‌توانید از پایتخت این کشور دیدن کنید و لحظات بسیار خاطره‌انگیزی را رقم بزنید.

          سوالات متداول:

          ۱- بهترین زمان برای سفر به تفلیس گرجستان چه زمانی است؟

          بهترین زمان برای سفر به تفلیس بهار (آوریل تا ژوئن) و پاییز (سپتامبر تا اکتبر) است. در این فصل‌ها، هوا معتدل و دلپذیر است و طبیعت اطراف شهر به زیبایی نمایان می‌شود. همچنین، از ازدحام توریست‌ها در تابستان جلوگیری می‌شود و می‌توانید با آرامش بیشتری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر دیدن کنید.

          ۲- جاذبه‌های گردشگری معروف تفلیس کدام‌ها هستند؟

          تفلیس دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متنوعی است. از برجسته‌ترین آنها می‌توان به قلعه ناریکالا، کلیسای جامع سامبا، پل صلح، خیابان روستاولی و حمام‌های گوگردی اشاره کرد. همچنین، کوچه‌های قدیمی شهر و محله‌های تاریخی مانند آبانوتوبانی نیز بسیار دیدنی هستند و فرهنگ و تاریخ غنی این شهر را به نمایش می‌گذارند.

          مقالات پربازدید
          6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC