02145323 02191004043

از قطار سریلانکا چه می دانید؟

مجله گردشگری سپهران 29 مرداد ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

تجربه برخی چیزها به قدری خاص هستند که هیجان آنها تا ابد در ذهن و وجود آدم باقی می‌ماند. سوار شدن به قطار سریلانکا یکی از این تجارب منحصربه‌فرد است. علاوه بر اینکه می‌توانید انواع میوه‌های تازه و تنقلات را در طول سفر با قطار نوش جان کنید، همچنین منظره‌ای خیره‌کننده از خط ساحلی سریلانکا تا ارتفاعات چشمگیرتر این کشور سرسبز را خواهید دید. داستان‌های زیادی در مورد قطار معروف سریلانکا وجود دارد که می‌توانید قبل از سفر به این کشور از آنها مطلع شوید. در این مقاله از وب‌سایت «سپهران تور» به طور کامل در مورد قطار الا سریلانکا صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه قطار سریلانکا

راه‌آهن سریلانکا که قبلاً به عنوان راه‌آهن دولتی سیلان شناخته می‌شد، تاریخچه‌ای 150 ساله دارد. در سال 1842 میلادی، ضرورت راه‌آهن شناسایی شد. حاکمان استعماری سریلانکا وقتی دیدند گاری و گاو نمی‌توانند محصولاتی مانند قهوه را با سرعت بیشتر به مکان‌های دیگر انتقال دهند، به فکر ایجاد راه‌آهن افتادند. درحقیقت، 12 روز طول می‌کشید تا یک گاری که چند گاو آن را می‌کشد، از کلمبو به کندی برسد. پس از گفتگوهای فراوان، شرکت راه‌آهن سیلان در سال 1845 میلادی تشکیل شد تا خط راه‌آهنی از کلمبو به کندی بسازد تا تقاضای کارخانه‌داران را برآورده کند.

مسیر راه‌آهن به کندی پس از 25 سال از زمانی که برای اولین بار در سال 1942 میلادی مورد بحث قرار گرفت، تکمیل شد. کارخانه‌داران همچنان خواستار گسترش خط اصلی راه‌آهن به سمت تپه‌های فراتر از پرادنیا بودند، زیرا این موضوع به توسعه صنعت کشت و زرع کمک می‌کرد. خط راه‌آهن بادولا در سال 1924 میلادی تکمیل شد. این خط از نظر مهندسی یک شگفتی محسوب می‌شد. همچنین مناظر خیره‌کننده‌ای داشت که امروزه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند.

دولت وقت تصمیم گرفت شبکه راه‌آهن را به مقاصد مختلف دیگر در کشور گسترش دهد. به این ترتیب، تعداد کمی از خطوط راه‌آهن در قرن بیستم در دست ساخت بودند و اکثر آنها ساخته شده بودند. در سال 1902 میلادی، ساخت‌وساز خط شمالی از انتهای جافنا آغاز شد تا مسیر مداواچی-تالیمانار در سال 1914 میلادی افتتاح شد. تا سال 1928 میلادی راه‌آهن سبک باتیکوا- ترینکومالی تکمیل شد. خط جدید دیگری در ناحیه پوتالام سریلانکا در سال 1925 میلادی افتتاح شد. به این ترتیب طول کل قطار سریلانکا 1453 کیلومتر امتداد یافت که تمام 9 استان کشور را پوشش می‌دهد.

تصویری از قطار سریلانکا در میان زمین چای

تصویری از قطار سریلانکا

مسیر قطار سریلانکا از کجاست؟

شبکه راه‌آهن سریلانکا بسیار مجهز است و قطارهای آن راهی عالی برای عبور از جزیره هستند. قطارهای سریلانکا با آنچه در سایر کشورهای آسیایی می‌بینید بسیار متفاوت است و این همان چیزی است که سفر با قطار را به یک ماجراجویی خاص در سریلانکا تبدیل می‌کند. قطارهای سریلانکا کوپه‌های درجه یک دارند که مجهز به تهویه مطبوع، صندلی‌های رزرو شده و امکانات پیشرفته دیگر هستند، در حالی که واگن‌های دیگر پنجره‌های باز و صندلی آزاد دارند. هر واگن را که انتخاب می‌کنید، مسیر قطار سریلانکا برایتان بی‌نهایت لذت‌بخش خواهد بود.

شبکه راه‌آهن سریلانکا تقریباً 320 مسیر دارد. این شبکه گسترده شهرهای بزرگ، نواحی و مناطق روستایی را به هم متصل می‌کند. این مسیرها از مناطق ساحلی تا تپه‌های سرسبز را در بر می‌گیرند و سفرهای دیدنی را از طریق مناظر سرسبز، مزارع چای و مکان‌های تاریخی فراهم می‌کنند و بدون واژه به شما نشان می‌دهند سریلانکا کجاست. با این حال، برخی از مسیرها به دلیل جاذبه‌های محیطی از بقیه شهرت بیشتری دارند. در ادامه به این مسیرها اشاره می‌کنیم:

  • کندی به الا: زیباترین مسیر قطار سریلانکا است که تقریباً 140 کیلومتر امتداد دارد. این مسیر از تپه‌های جزیره عبور می‌کند و مناظر خیره‌کننده‌ای از مزارع سرسبز چای، جنگل‌های انبوه و آبشارهای زیبا ارائه می‌دهد.
  • کلمبو به بادولا: مسافران این مسیر خوش‌منظره از کلمبو به بادولا می‌روند و از میان تپه‌های سرسبز عبور می‌کنند و با دیدن چشم‌اندازهای زیبا از آبشارها، زمین‌های چای و کوه‌های مه‌آلود به وجد می‌آیند.
  • کلمبو به کندی: این مسیر مسافران را از پایتخت تجاری سریلانکا یعنی کلمبو به شهر فرهنگی کندی می‌برد. از میان تپه‌های خوش‌منظره عبور می‌کند و چشم‌اندازهایی را از مزارع چای و طبیعت سرسبز خدادادی ارائه می‌دهد.
  • کلمبو به گاله: این مسیر در امتداد ساحل جنوب غربی کلمبو عبور می‌کند و به گاله می‌رسد. این شهر به خاطر قلعه تاریخی و سواحل زیبایش معروف است. همچنین مناظر زیبایی از اقیانوس هند را نشان می‌دهد.
  • کلمبو به آنورادهاپورا: این مسیر که کلمبو را به شهر باستانی آنورادهاپورا متصل می‌کند، امکان دیدن میراث فرهنگی غنی سریلانکا را مانند معابد تاریخی و مکان‌های باستان‌شناسی برای گردشگران فراهم می‌کند.
  • کلمبو به ماتارا: این مسیر در امتداد ساحل جنوبی قرار دارد و کلمبو را به ماتارا متصل می‌کند. این مسیر مناظری از خط ساحلی را ارائه می‌دهد و یک انتخاب محبوب برای مسافرانی است که به سواحل جنوبی می‌روند.
  • کلمبو به جافنا: این مسیر کلمبو را به جافنا در قسمت شمالی جزیره متصل می‌کند. قطار سریلانکا در این مسیر از چشم‌اندازهای بی‌بدیل و خاطره‌انگیزی از جمله مناطق ساحلی و مناطق بکر روستایی عبور می‌کند.

عکسی از قطار سریلانکا

    عکسی از قطار سریلانکا

    چرا قطار سریلانکا معروف است؟

    قطار سریلانکا به خاطر مسیرهای دیدنی خود مشهور است. شما می‌توانید با عبور از مناطق طبیعی متنوع یک سفر ریلی خاص را در زندگی خود تجربه کنید. در مسیر از مزارع سرسبز چای، دره‌های عمیق، کوه‌های مه‌آلود و مناظر پانوراما دیدن می‌کنید و ذات زیبایی طبیعی سریلانکا را از نزدیک لمس خواهید کرد. علاوه بر این، قطار سریلانکا اهمیت تاریخی و جذابیت فرهنگی دارد که بازتاب دوران گذشته استعماری این کشور و همچنین علم مهندسی شگفت‌انگیز آن است. سرعت قطار آرام است و شما این فرصت را دارید با مسافران محلی تعامل داشته باشید و در مورد زیبایی‌های مسیر صحبت کنید.

    جاذبه ‌های دیدنی در مسیر قطار سریلانکا

    از مناظر باشکوه و مزارع چای در منطقه تپه تا پل معروف ۹ قوس (Nine Arch Bridge) و مسیرهای ساحلی، قطارهای سریلانکا نه تنها مناظر تماشایی، بلکه یک تجربه فرهنگی خارق‌العاده را نیز ارائه می‌دهند. شما می‌توانید هر مسیر قطار را تجربه کنید و از جاهای دیدنی سریلانکا  لذت بسیار ببرید. در ادامه به این جاذبه‌ها اشاره می‌کنیم:

    • معبد غار دامبولا (Dambulla Cave Temple)
    • پارک ملی یالا (Yala National Park)
    • خلیج آروگام (Arygam Bay)
    • سیگیریا و پولونارووا (Sigiriya and Polonnaruwa)
    • گاله (Galle)
    • جافنا (Jaffna)
    • گورستان جنگ در کندی (Commonwealth War Cemetery At Kandy)
    • معبد دندان در کندی (Temple of Tooth At Kandy)
    • نوارا الیا (Nuwara Eliya)
    • ترینکومالی (Trincomalee)
    • شهر مقدس پولونارووا (Polinnaruwa Sacred City)
    • آنوراداپورا (Anuradhapura)
    • پل نه قوسی (Nine Arch Bridge)
    • میهینتاله (Mihintale)
    • پارک ملی اوداوالاوی (Udawalawe National Park)
    • معبد غار دامبولا (Dambulla Cave Temple)

    شهر مقدس پولونارووا

      شهر مقدس پولونارووا؛ از جاذبه‌های دیدنی مسیر قطار سریلانکا

      نکات کلیدی در سفر با قطار سریلانکا

      وب‌سایت رسمی راه‌آهن سری‌لانکا بستری است که می‌توانید در آن زمان قطار بین هر دو ایستگاه را بررسی کنید. همچنین چندین اپلیکیشن گوشی همراه وجود دارند که می‌توانید برای بررسی برنامه زمان‌بندی حرکت قطارها در سریلانکا از آنها استفاده کنید. برخی از اپ‌ها یک ردیاب موقعیت مکانی داخلی دارند که وقتی نزدیک ایستگاه راه‌آهن هستید، اعلان‌های مربوط به رسیدن قطار را اعلام می‌کنند. با این حال، بیایید به چند نکته مهم قبل از سفر با قطار سریلانکا اشاره کنیم:

      انواع کلاس صندلی

      صندلی قطارهای سریلانکا به سه کلاس زیر تقسیم می‌شوند:

      • صندلی‌های کلاس یک: بالاترین کیفیت را دارند و رزرو آنها امکان‌پذیر است؛ اما از آنجایی که تعداد صندلی‌ها محدود است، باید از قبل رزرو کنید.
      • صندلی‌های درجه دو: کیفیت متوسطی دارند. برخی از قطارها امکان رزرو این صندلی‌ها را از قبل فراهم می‌کنند.
      • صندلی‌های درجه سه: کیفیت پایینی دارند و نمی‌توان از قبل رزرو کرد. هر واگن تعداد زیادی مسافر را در خود جای می‌دهد.

      نمایی از صندلی های کلاس یک قطار سریلانکا

        نمایی از صندلی های کلاس یک قطار سریلانکا

        خرید بلیط قطار

        همه صندلی‌های کلاس رزرو شده (درجه یک و دو) اغلب به محض باز شدن رزرو فروخته می‌شوند. بنابراین ایده خوبی است که قبل از اینکه به سریلانکا برسید، بلیط خود را رزرو کنید. اگر با تور سفر کنید، برنامه قطار سریلانکا را خواهید داشت. اگر هم تور شما این برنامه را نداشت، به صورت حضوری باید به یکی از این ایستگاه‌ها حداکثر 30 روز قبل از تاریخ سفر مراجعه کنید.

        اگر صندلی رزرو شده در دسترس نباشد، صندلی‌های درجه 2 یا 3 را می‌توان به راحتی در تاریخ نزدیک به سفر خریداری کرد. ساعات کاری باجه‌های رزرواسیون از 6 صبح تا دو بعدازظهر است اما گاهی اوقات تا ساعت پنج بعدازظهر باز است. زمان استراحت ناهار از ساعت 12:30 تا 13:00 است. همچنین اگر بلیط را در سریلانکا خریداری می‌کنید، باید دلار خود را به واحد پول سریلانکا یعنی روپیه (LKR) تبدیل کنید.

        چمدان و غذا در قطار سریلانکا

        اگر قصد دارید با قطار سریلانکا سفر کنید، چمدان کوچکی همراه داشته باشید. شما باید چمدان خود را به داخل قطار ببرید و آن را روی قفسه‌های بالای سرتان قرار دهید. اندازه این قفسه‌ها به گونه‌ای است که یک کوله‌پشتی بزرگ به راحتی در آنها جا می‌شود. چمدان‌های بزرگ برای سفر با قطار توصیه نمی‌شوند، اما اگر به هر حال چمدان دارید، آن را روی زمین بگذارید.

        برخی از قطارها مانند قطارهای آبی ساخت چین یک پیشخوان کوچک با نوشابه‌های گازدار چیپس، چای و مواد غذایی دیگر دارند. هر چند هیچ کدام از این مواد غذایی به صورت رایگان ارائه نمی‌شوند و باید آنها را سفارش دهید. از این رو، توصیه ما این است که بهتر است غذا و نوشیدنی همراه خود داشته باشید یا در هزینه سفر به سریلانکا مبلغی را برای خرید در قطار سریلانکا در نظر بگیرید.

        حمل آب نیز مهم است، زیرا سریلانکا کشوری گرم و مرطوب است. هر چند وقتی قطار برای چند دقیقه در ایستگاه‌های اصلی توقف می‌کند، امکان خرید آب و چای و سایر تنقلات وجود دارد. فروشندگان محلی با یک سبد پر از مواد غذایی از شما در بیرون از قطار پذیرایی می‌کنند.

        نکته: ایستگاه‌های راه‌آهن در سراسر سریلانکا نشانگر خروج سکو ندارند و خود قطارها نیز هیچ تابلوی مقصدی را نشان نمی‌دهند. بنابراین بسیار مهم است که وقتی به ایستگاه می‌آیید، دو یا سه بار بررسی کنید که قطارتان از کدام سکو حرکت می‌کند.

        نمایی از قطار سریلانکا

        نمایی از قطار سریلانکا

        قیمت بلیط قطار سریلانکا

        قیمت بلیط بر اساس کلاس صندلی، زمان سفر و مسیر متفاوت است. به عنوان مثال، سفر از کلمبو به الا، کلاس‌های مختلفی را با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌دهد. قیمت تقریبی بلیط‌ها 10 دلار است؛ اما شاید قیمت در برخی از مسیرهای معروف در زمان‌های اوج مسافر تا 20 دلار نیز افزایش یابد. با این حال، صندلی‌های کلاس درجه سه معمولاً یک دلار هستند.

        قطار سریلانکا تجربه‌ای منحصربه‌فرد از سفر

        دیدن مسیر قطار سریلانکا خاطره‌ای بی‌مانند خواهد بود. این مسیر چند ساعت از زمان شما به خود اختصاص می‌دهد، چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت بکر این کشور جزیره‌ای را نمایان می‌کند. شما این امکان را دارید مزارع چای، آبشارها، سواحل و جاذبه‌های گردشگری سریلانکا را در طول سفر ببینید. برای تجربه این لحظه گرانبها می‌توانید تور سریلانکا را رزرو کنید. سفر با تور به شما اجازه می‌دهد تا سوار قطار شوید و مناظر زیبایی که در طول مسیر از جلوی چشمتان گذر می‌کنند را از نزدیک ببینید.

        سوالات متداول:

        ۱- بهترین مسیرهای قطار در سریلانکا کدامند؟

        یکی از مشهورترین و زیباترین مسیرهای قطار در سریلانکا، مسیر کندی به الا (Kandy to Ella) است. این مسیر از طریق کوهستان‌های سرسبز، مزارع چای و پل‌های قدیمی عبور می‌کند و مناظر خیره‌کننده‌ای را به مسافران ارائه می‌دهد. دیگر مسیرهای محبوب شامل کلمبو به جفنا (Colombo to Jaffna) و مسیر ساحلی کلمبو به گال (Colombo to Galle) است که هرکدام تجربه‌های منحصر به فردی را به مسافران ارائه می‌دهند.

        ۲- چگونه می‌توان بلیط قطار در سریلانکا را رزرو کرد؟

        برای رزرو بلیط قطار در سریلانکا می‌توان به ایستگاه‌های قطار مراجعه کرد یا از طریق وب‌سایت‌های رسمی و معتبر مانند Sri Lanka Railways اقدام کرد. همچنین، برخی آژانس‌های مسافرتی نیز خدمات رزرو بلیط قطار را ارائه می‌دهند. توصیه می‌شود بلیط‌ها را چند روز قبل از تاریخ سفر خود رزرو کنید؛ به ویژه در فصل‌های پرتردد و مسیرهای محبوب.

        مقالات پربازدید
        6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC