02145323 02191004043

گرجستان یا ترکیه؟ کدام برای سفر بهتر است؟

تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
مجله گردشگری سپهران 04 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

معمولاً ما ایرانی‌ها وقتی قصدِ سفری کم‌هزینه، در دسترس و البته به یادماندنی و لذت‌بخش داریم، به یاد مقاصدی مثل گرجستان یا ترکیه می‌افتیم. دو کشوری که همسایه یکدیگرند، هر دو به ما نزدیک هستند و از جمله کشورهای توریستی و جذاب جهان به حساب می‌آیند. اگر شما هم عزم سفر دارید، اما نمی‌دانید گرجستان بهتر است یا ترکیه و کدام مقصد برای شما مناسب‌تر است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با مقایسه گرجستان و ترکیه بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

گرجستان ارزان تر است یا ترکیه؟

بدون شک یکی از عوامل تعیین‌کننده‌ای که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ شما برای انتخاب مقصد سفر مؤثر باشد، هزینه‌های سفر است.

اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید و نمی‌خواهید بیشتر از مقدار مشخصی برای سفر خود هزینه کنید، باید بدانید که اگرچه ارزش پول هر دو کشور بالاست؛ اما تقریباً همه موافقند که گرجستان مقصد ارزان‌تری به شمار می‌آید؛ به ویژه از لحاظ هزینه‌های خورد و خوراک و هزینه هتل و اقامت.

در تور گرجستان گزینه‌های متعددی به‌عنوان محل اقامت در برابر شما قرار دارد؛ از هاستل‌های ارزان‌قیمت گرفته تا حتی خانه‌هایی که مردم محلی در اختیار گردشگران می‌گذارند و هتل‌هایی که با داشتن کیفیتی قابل‌قبول از قیمت‌هایی مناسب و معقول نیز برخوردار هستند.

علاوه‌بر این‌ها، برای خورد و خوراک نیز در گرجستان هزینه‌های کمتری پرداخت خواهید کرد؛ به ویژه اگر به سراغ رستوران‌های محلی یا رستوران‌هایی که کسبه یک محل برای غذا خوردن به آنجا می‌روند، بروید. این رستوران‌ها غذاهایی باکیفیت و لذیذ طبخ می‌کنند که نسبت به رستوران‌های نزدیک به مناطق توریستی بسیار خوش‌قیمت‌تر هستند.

در تور ترکیه نیز شما قطعاً انتخاب‌های متعددی برای اقامت و صرف وعده‌های غذایی خواهید داشت؛ اما هزینه‌ها تقریباً بالاتر از گرجستان است؛ به ویژه در شهرهایی مثل استانبول و آنتالیا که مقاصد توریستی محبوب ترکیه هستند، قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

البته اگر قصد سفر با تور را داشته باشید، این هزینه‌ها می‌تواند کمی متفاوت باشد و بسته به زمان سفر، نوع ایرلاین و کلاس پرواز، نوع هتل محل اقامت، تعداد روزهای سفر و خدمات تور، قیمت‌ها کمی بالا یا پایین شوند. بنابراین بهتر است برای اطلاع از قیمت‌ها حتماً تورهای مناسب را پیدا کنید و بسته به خدمات و امکانات هریک، درباره هزینه‌های سفر خود تصمیم‌ بگیرید.

تصویری زیبا از گرجستان

تصویری زیبا از گرجستان

کدام آب و هوای بهتری دارد؟ گرجستان یا ترکیه؟

یکی از تفاوت‌های بارز گرجستان و ترکیه، آب‌وهوای آنهاست. گرجستان در میانه دریای سیاه و کوه‌های قفقاز قرار دارد و همین جغرافیای خاص باعث شده است ترکیبی منحصربه‌فرد از آب‌وهوای نیمه‌حاره‌ای و کوهستانی در این منطقه شکل بگیرد.

نواحی ساحلی گرجستان مانند سواحل زیبای باتومی (پایتخت گردشگری گرجستان) زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم و مرطوب دارد که آن را به مقصدی ایده‌آل برای آفتاب‌دوستان تبدیل می‌کند.

اگر از گرما فراری هستید و عاشق سرما، شهرهای کوهستانی گرجستان مانند شهر گوداری، در جوار رشته‌کوه‌های قفقاز انتخاب مناسبی برای تجربه ورزش‌های زمستانی و جاذبه‌های کوهستان است.

اما ترکیه به علت وسعت بیشتر، تنوع آب‌وهوایی فوق‌العاده‌ای دارد. شهر مشهور و محبوب آنتالیا در کرانه دریای مدیترانه، آب‌وهوایی کاملاً مدیترانه‌ای دارد: تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی معتدل و مرطوب؛ اما اگر به استانبول بروید، آب‌وهوایی پیش‌بینی‌ناپذیر را تجربه خواهید کرد؛ آب‌وهوایی که مثل خود استانبول گاهی اروپایی است و گاهی آسیایی. در استانبول طعم بارش‌های مکرر و ناگهانی، زمستان‌های برفی و آب‌وهوایی اقیانوسی را خواهید چشید. اگر دوست دارید بیشتر درباره استانبول بدانید، مطالعه مقاله معرفی شهر استانبول ترکیه برایتان مفید خواهد بود.

تصویری زیبا از ترکیه

نمایی زیبا از ترکیه

مقایسه فرهنگ گرجستان و ترکیه

اگر بخواهیم گرجستان و ترکیه را از نظر فرهنگ مقایسه کنیم، باید بگوییم این دو کشور، هر دو تاریخ و تمدنی باستانی و غنی دارند. 

همان‌گونه که از نام کشور گرجستان نیز مشخص است، بزرگترین قومیت این کشور را اقوام گرج تشکیل می‌دهند و اقوام دیگری همچون ارمنی‌ها و روس‌ها نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

از آنجایی که گرجستان در ناحیه قفقاز واقع شده، فرهنگ آن نیز بسیار مشابه به سایر فرهنگ‌های قفقازی است. بیشتر مردم این کشور پیروی کلیسای ارتدوکس مسیحی هستند و به زبان گرجی سخن می‌گویند.

مردم گرجستان درست مثل ما ایرانی‌ها به مهمان‌نوازی مشهور شده‌اند و اصلاً بعید نیست در سفر به این کشور، از شما دعوت کنند تا در خانه خودشان پذیرایتان باشند و بهترین سوغات گرجستان را به شما هدیه بدهند.

گرج‌ها به‌طور کلی به سلسله مراتب بسیار پایبند هستند و این را می‌توان در احترام بسیار زیادی که برای افراد سالخورده و بزرگترهای خانواده قائل می‌شوند، به خوبی مشاهده کرد.

رفتار مردم گرجستان یکی از مواردی است که باعث می‌شود سفر به این کشور برایتان جذاب‌تر شود؛ آنها افرادی اجتماعی، خونگرم و احساساتی هستند.

معمولاً با گردشگرها به‌خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و بسیار خوش‌صحبت هستند. البته حواستان باشد در صحبت با گرج‌ها درباره روسیه خیلی صحبت نکنید؛ چراکه گرج‌ها خاطره خوشی از سلطه شوروی بر کشورشان ندارند.

موقعیت جغرافیایی خاص ترکیه بر فرهنگ آن نیز بسیار اثر گذاشته است. ترکیه تنها کشوری محسوب می‌شود که نیمی از آن در آسیا و نیمی از آن در اروپا قرار دارد. بنابراین آمیزه‌ای از فرهنگ‌های غربی و شرقی را در این کشور می‌توان مشاهده کرد.

شاید مهم‌ترین تفاوت فرهنگی بین گرجستان و ترکیه را می‌توان در دین مردم دانست. عمده مردم ترکیه مسلمان هستند و ردپای باورهای اسلامی را در این کشور و در زندگی مردم به‌خوبی می‌توان دید.

در ترکیه جشن‌های اسلامی بسیار مانند عید قربان یا عید فطر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و مردم برای ماه‌هایی مانند ماه رمضان احترام خاصی قائل هستند.

اگر تاکنون به ترکیه سفر کرده باشید، قطعاً می‌دانید که ترک‌ها نیز مانند گرج‌ها، افرادی اجتماعی و خوش‌صحبت هستند و از ارتباط برقرار کردن با غریبه‌ها لذت می‌برند.

ترک‌ها بسیار وطن‌پرست و عاشق پرچم کشورشان هستند و از هیچ گفتگویی به اندازه صحبت کردن درباره تاریخ و تمدن کشور خود لذت نمی‌برند. بنابراین در ارتباط با ترک‌ها تمجید از تاریخ غنی کشورشان را فراموش نکنید.

به صورت کلی مردم هر دو کشور، مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند و فرهنگ این کشورها به فرهنگ شرقی شباهت زیادی دارد. شاید بتوان گفت ترکیه به دلیل همسایگی با ایران، آشنایی مردم ایران با فرهنگ ترکی در کشور خودمان و درنهایت باور به دین اسلام، کمی برای ما ایرانی‌ها آشناتر و دوست‌داشتنی‌تر است.

تصویری از مردم و لباس محلی در گرجستان

تصویری از مردم گرجستان با لباس محلی

دیدنی های کدام بیشتر است؟ گرجستان یا ترکیه؟

گرجستان و ترکیه، سرگذشتی پرفرازونشیب در طول تاریخ جهان داشته‌اند و همین باعث شده است آثار تاریخی و باستانی منحصربه‌فردی در هر دو کشور برجای مانده باشد. از سوی دیگر، به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و اقبال مردم برای سفر به این کشورها، امکانات تفریحی و گردشگری بسیار خوبی در هر دو کشور توسعه یافته است.

در گرجستان در شهر باستانی تفلیس که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان است، شما می‌توانید آمیخته شدن سنت و مدرنیته از زمان قرون وسطی تا زمان حال را به‌خوبی ببینید.

این شهر با داشتن بناهایی بسیار قدیمی از قرون وسطی با معماری‌های منحصر‌به‌فرد، کلیساهای باستانی و جذاب، سازه‌های معماری جدید با طراحی مدرن، چشمه‌های آب گرم، حمام‌های سلطنتی و شب‌های روشن و زنده، قطعاً به یکی از بهترین مقاصد گردشگری شما تبدیل خواهد شد.

همچنین شما در گرجستان با سفر به باتومی، توریستی‌ترین شهر گرجستان، فرصت لذت بردن از سواحل دریای سیاه در هتل‌های شیک و لوکس و بازدید از برج‌ها، مجسمه‌ها و شاهکارهای طبیعی این شهر را خواهید داشت.

البته جاذبه‌های گرجستان به همین موارد محدود نمی‌شود و شما می‌توانید با سفر به شهرهای کوهستانی این کشور در دامنه رشته‌کوه‌ قفقاز، از مناظر کوهستانی کم‌نظیر، طبیعت بکر و ورزش‌های زمستانی  لذت ببرید. 

اگر فکر کرده‌اید ترکیه در زمینه جاذبه‌های دیدنی، قافیه را به گرجستان می‌بازد، سخت در اشتباهید. هر شهر ترکیه با دستی پر به پیشواز گردشگران می‌آید.

در استانبول هرآنچه از جاذبه بخواهید یک جا خواهید دید؛ از جاذبه‌هایی تاریخی با قدمت چندصدساله، مساجد تاریخی با معماری شکوهمند اسلامی، کلیساهای عظیم و کاخ‌های باشکوه گرفته تا موزه‌ها، پارک‌های آبی و تفریحی، مراکز خرید لوکس و بازارهای سنتی.

اگر هوس تفریحات آبی هم کرده باشید، آنتالیا یا سواحل کوش آداسی شما را به خود می‌خوانند. شهرهایی ساحلی با آب‌وهوایی مطبوع که با هتل‌های لاکچری و شیک، سواحل دیدنی و تفریحات آبی متنوع پذیرای شما هستند. در مقاله جاهای دیدنی کوش آداسی با این شهر بیشتر آشنا شوید.

تصویر یکی از جاذبه های دیدنی ترکیه

تصویر یکی از جاهای دیدنی ترکیه

شباهت های گرجستان و ترکیه

تاکنون بیشتر به این پرداختیم که کدام کشور بهتر است؟ گرجستان یا ترکیه؟ اما بد نیست که از شباهت‌ها نیز سخن بگوییم تا بهتر بتوانید بین این دو، یکی را انتخاب کنید.

یکی از شباهت‌های مهم این دو کشور به عنوان یک مقصد گردشگری این است که برای سفر به این آنها نیازی به گرفتن ویزا نیست و این خود باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شود.

شباهت دیگر این دو کشور، موقعیت خاص جغرافیایی‌شان است؛ به گونه‌ای که هر دو در میانه دو قاره اروپا و آسیا واقع شده‌اند.

سومین وجه تشابه گرجستان و ترکیه در تنوع آب‌و‌هوایی و جغرافیایی آنهاست. در هر دو کشور، شما می‌توانید ساحل‌گردی، کوهنوردی و طبیعت‌گردی را تجربه کنید. به‌علاوه هر دو کشور شهرهای ساحلی بسیار زیبایی دارند که یک اقامت لوکس و دلچسب را برای مسافران به ارمغان می‌آورند.

چهارمین مورد به تاریخ و تمدن غنی این دو کشور برمی‌گردد. هر دو کشور از پیشینه تاریخی باسابقه‌ای برخوردارند و فرهنگشان از اقوام و ملل گونان مانند رومی‌ها، ایرانیان و یونانیان تأثیر پذیرفته است.

و در آخر باید به شباهت‌هایی اشاره کنیم که در میان مردم گرجستان و ترکیه وجود دارد. مردمان این دو کشور، افرادی خونگرم و مهمان‌نواز هستند که رفتاری بسیار دوستانه و محترمانه با گردشگران دارند.

تصویری از یک کلیسای زیبا در گرجستان

تصویری از یک کلیسا در گرجستان

بالاخره گرجستان را انتخاب کنیم یا ترکیه؟

اگر بخواهیم روراست باشیم باید بگوییم این سؤالی است که خودتان باید به آن پاسخ دهید. گرجستان و ترکیه هر دو مقاصدی هستند که در دسترس و نسبتاً ارزان محسوب می‌شوند و همین باعث می‌شود بتوانید راحت‌تر به این دو کشور سفر کنید.

هزینه‌های سفر به گرجستان پایین‌تر است و با هزینه کمتری می‌توانید از دو شهر مهم این کشور دیدن کنید؛ اما سفر به ترکیه کمی گران‌تر تمام می‌شود و شهرهای توریستی آن نیز نسبت به گرجستان بیشتر هستند. به همین دلیل برای بازدید از این نقاط باید وقت و هزینه بیشتری صرف کنید.

به هر حال در زمان انتخاب تور خارجی هریک از این دو کشور را که انتخاب کنید، بی‌تردید تجربه‌ای به یادماندنی از دیدن شهرهای باستانی، سواحل زیبا و معاشرت با مردمی خونگرم برای شما باقی خواهد ماند.

سؤالات متداول

۱- آب و هوای گرجستان بهتر است یا ترکیه؟

آب و هوای گرجستان بیشتر در بیشتر مناطقش کوهستانی است؛ اما ترکیه آب و هوای متنوع‌تری دارد. مثلاً آنتالیا آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد؛ اما آب و هوای استانبول دائماً در حال تغییر است.

۲- دیدنی های گرجستان بیشتر است یا ترکیه؟

هردوی این کشورها سرشار از دیدنی‌های خاص طبیعی و تاریخی هستند و حتی از نظر فرهنگی نیز شباهت‌هایی به هم و حتی ایران دارند. اما به‌طور کل، ترکیه شهر مسافرپذیرتری است و به شما حق انتخاب بیشتری بین شهرهایش می‌دهد.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC