02145323 02191004043

قلعه سیگیریا؛ سازه صخره ای سریلانکا

تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
مجله گردشگری سپهران 12 اردیبهشت ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

قلعه سیگیریا در سریلانکا یکی از آن جاذبه‌های گردشگری متفاوت است. کشور سریلانکا به باران‌های موسمی، جنگل‌های سرسبز و آب‌وهوای مرطوب خود در جنوب شرق آسیا شهرت دارد؛ هر یک از جنگل‌های متراکم آنجا از سازه‌های باستانی برخوردار است که همواره مورد استقبال جهانگردان قرار می‌گیرد. در ادامه اطلاعات کاملی از تاریخچه بنا، آب‌وهوا، بخش‌های مختلف سیگیریا، آدرس و نحوه دسترسی به آن را برای شما آماده کردیم.

قلعه سیگیریا کجاست؟

قلعه سیگیریا با ارتفاعی 200 متری در زمان یکی از پادشاهان قدیمی سریلانکایی بنا شد و محل اقامت بود. دیواره‌های سنگی قلعه صخره‌ای سریلانکا دارای تزییناتی با نقوشی گچی شبیه به نقاشی دیواری بوده که بقایای آن هنوز باقی‌مانده است. در این بخش، تصمیم داریم بخش‌های متفاوت این قلعه را به شما معرفی کنیم.

عکس قلعه سیگیریا

عکسی از قلعه سریلانکا

جغرافیای سنگ سیگیریا

سیگیریا کجاست؟ این قلعه که از مهم‌ترین جاهای دیدنی سریلانکا به حساب می‌آید، در میان جنگل‌های استوایی کشور سریلانکا و در نزدیکی شهر دامبولا قرار دارد. این قلعه درواقع صخره‌ای سنگی به ارتفاع 200 متر است و سه باغ اطراف آن که طراحی متفاوتی دارند، هنگام بازدید توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

علاوه‌برآن، شما با سفر به سیگیریا سریلانکا هم‌زمان هم از یکی از قدیمی‌ترین شهرهای باستانی بازدید می‌کنید، هم گردشی کوتاه به یکی از فلات‌های کوچک سریلانکا، که در اثر باران‌های سیل‌آسا و رانش زمین تغییر کرده است، خواهید داشت و هم با حیات‌وحش بی‌نظیر آن آشنا می‌شوید.

تاریخچه صخره سیگیریا

قدمت صخره سیگیریا به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد، اما محیط پیرامون آن از زمان عصر پارینه‌سنگی محل سکونت انسان‌ها و مرتضاهای بودایی بوده است. به‌خاطر همین در جای‌جای محیط آن غارها و پناهگاه‌های راهبان بودایی که در آنجا از قرن سوم پیش از میلاد سکونت داشتند، مشاهده می‌شود.

سیگیریا در سریلانکا توسط یکی از پادشاهان سریلانکایی، به نام کاشیاپا بنا شد. او از طالبان قدرت و پادشاهی بود، پس از آن که پدرش را به قتل رساند و برادرش نیز از ترس جان خود به هندوستان گریخت. کاشیاپا می‌دانست انتقام همیشه در کمین او است، به‌خاطر همین صخره سیگیریا را در بلندترین نقطه ساخت تا جان خود را حفظ کند.

تنها ورودی سنگ سیگیریا شبیه به سر شیر و پنجه‌های آن بود و با مرور زمان از میان رفت اما وقتی به آستانه آنجا برسید، پنجه‌های بزرگ شیر همچنان خودنمایی می‌کند. هر چند کاشیاپا به‌واسطه قدرت‌طلبی و ترس خود به آنجا پناه برد، اما درنهایت از آن قلعه در بالای کوه شهر پلکانی را احداث کرد و آنجا را پایتخت خود قرار داد. سرانجام کاشیاپا شکست خورد و قلعه سیگیریا را از خود برای ما به جا گذاشت که در یونسکو به‌عنوان اثر جهانی ثبت شده است.

تصویری از ورودی قلعه سیگیریا

تصویری از ورودی قلعه سیگریا در سریلانکا

شهرت قلعه صخره ای سیگیریا

قلعه صخره‌ ای سیگریا علاوه‌بر آن که به نوع شهرسازی و طراحی متفاوتش شهرت دارد، تماشای نقوش و تزیینات دیواره‌های سنگی آن نیز بر شهرتش افزوده است. ساکنان پیشین سیگیریا یا این نقاشی‌ها را با سنگ روی دیوارها کشیدند یا آن را کنده‌کاری کردند.

طراحی‌های رنگی و نقوش برجسته حاکی از تکنیک پیشرفته و مهارت بالای نقاشان در آن دوران نیز است. هر کدام از این نقاشی‌ها داستان‌های مختلفی از زندگی روزمره، فتح‌ها و شکست‌های مردمان آن زمان را روایت می‌کند که اطلاعات تازه‌ای را درباره حکومت کاشیاپا در اختیار باستان‌شناسان قرار می‌دهد.

بخش های قلعه سیگیریا

قلعه صخره ای سیگیریا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و تنها محدود به صخره نمی‌شود. دیوار آینه‌ای، باغ آب، باغ تخته‌سنگی، باغ پلکانی و کاخ‌های سنگی بخش‌های مختلف سیگیریا را شکل دادند که گردشگران می‌توانند در مسیر خود از این جاذبه‌های تاریخی نیز بازدید کنند.

دیوار آینه‌ ای سیگیریا

باستان‌شناسان باور دارند این دیوار به‌قدری صیقل یافته و شفاف بوده است که پادشاه آن می‌توانسته تصویر خود را در آن ببیند. متأسفانه با گذشت زمان کمتر اثری از آن سطح صاف برای ما مانده است اما بااین‌حال اشعار و نوشته‌هایی از مردمان آن دوران روی این دیوار وجود دارد که زندگی روزمره‌شان را روایت می‌کند.

باغ آب صخره سیگیریا

باغ آب صخره سیگیریا در غرب این گردشگاه قرار دارد. این باغ درواقع از سه باغ متقارن در محورهای شرقی - غربی ساخته شده است و مردم از آن برای کشاورزی استفاده می‌کردند:

۱- باغ اول که غرق در آب است، جریان آب با چهار راه فرعی به بخش اصلی هدایت می‌شود.

۲- باغ دوم سیگیریا مجموعه‌ای از استخرهای عمیق و بزرگ است. برخورداری از جریان آب‌های زیرزمینی به ماندگاری این استخرها کمک می‌کند و همچنین بارش باران‌های سیل‌آسا و موسمی در نگهداشت سطح آب‌های زیرزمینی بسیار اثر داشته است.

۳- باغ سوم نیز نسبت به دو باغ دیگر در ارتفاع بالاتری قرار دارد و شامل یک استخر بزرگ هشت‌ضلعی می‌شود. دیوارهای سنگی سیگیریا سریلانکا در حاشیه شرقی این باغ قرار دارد.

باغ تخته‌ سنگی قلعه سیگیریا

باغ تخته‌سنگی قلعه صخره ای سیگیریا در سریلانکا از مجموعه‌ای تخته‌سنگ‌های کوچک و بزرگ شکل‌گرفته است. اگر در مسیر گردش خود به این منطقه نیز سر بزنید، تعداد زیادی غارهای طبیعی و چشم‌نواز را خواهید دید. نوع شکل سنگ این غارها کشیده و قطره‌ای بوده است. حتی برخی از این غارها به‌عنوان عبادتگاه توسط راهبان بودایی استفاده می‌شد.

این باغ سرتاسر دامنه شمالی و جنوبی کوهپایه سیگیریا را پوشش می‌دهد و در زمان‌های قدیم آلاچیق‌هایی روی آن قرار داشته است. همچنین مردمان بومی آنجا از سنگ‌های بلند این تخته‌ها برای دفاع از خود مقابل دشمن بهره می‌بردند. تالار تماشاگران، صخره موعظه و غار آسانا از دیگر بخش‌های این باغ است که به ترتیب صاحب تختی به ارتفاع 20 متر و صندلی سنگی روی تخته‌سنگی بلند هستند. همچنین داخل غار آسانا سنگ‌هایی برش‌خورده به شکل صندلی در آن وجود دارد.

باغ پلکانی صخره سیگیریا

این باغ پلکانی از پایین سنگ سیگیریا شروع می‌شود و پله‌های آن جنسی آجری دارند. این پله‌های پوشیده از گیاهان سبز در اطراف قلعه به‌صورت پلکانی بنا شده‌اند و ظاهری متحدالشکل دارند.

عکسی از قلعه سیگیریا

تصویری از اطراف قلعه سیگیریا

کاخ های سنگی سیگیریا

این کاخ‌ها در دو بخش بالایی و پایینی سیگیریا روی تپه‌های طبیعی قرار دارند. بخش بالایی با نام سیگیریا میریسا شناخته می‌شود و بخش پایینی نیز به نام سیگیریا دورا نام‌گذاری شده است.

سیگیریا دورا

سیگیریا دورا در بخش پایینی صخره قرار دارد؛ از مجموعه باغ‌ها و تالارهایی در صخره سنگی شکل‌گرفته و از آب‌نماها و تزیینات زیبایی بهره‌مند است.

سیگیریا میریسا

اگر خواستید از سیگیریا میریسا بازدید کنید، بهتر است از مسیر پل یا پله استفاده کنید. این کاخ با پنجره‌های مینیاتوری، دست‌سازه‌های مذهبی و نقاشی‌های هنری تزیین شده است.

عکسی از قلعه سیگیریا

نمایی از قلعه سیگیریا

آدرس و نحوه دسترسی به قلعه سیگیریا

اگر می‌خواهید از سیگیریا و بخش‌های مختلف آن بازدید کاملی داشته باشید، بدانید به چهار ساعت زمان برای گشت‌وگذار و رفت‌وآمد نیاز دارید. شما برای رسیدن به این قلعه می‌توانید از اتوبوس، قطار، تاکسی و اجاره خودرو استفاده کنید. این قلعه در 25 کیلومتری شهر دامبولا قرار دارد؛ به‌خاطر همین امکان پیاده‌روی تا آنجا را نخواهید داشت.

هزینه تاکسی در این شهر گران است و اگر برنامه سفری شخصی و بدون تور را دارید، سفری گران‌قیمت منتظرتان خواهد بود. با استفاده از قطار نیز می‌توانید از راه‌آهن سرسبز و مشهور سریلانکا عبور کنید و تا رسیدن به مقصد با اهالی بومی آنجا معاشرت کنید.

آدرس: دامبولا، سیگیریا

بهترین زمان سفر به قلعه سیگیریا

هوای شهر دامبولا و محوطه سیگیریا در بیشتر ماه‌های سال رطوبت زیادی دارد و با باران‌های موسمی همراه است. برای اینکه سفر راحتی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم ماه ژانویه تا آوریل را برای سفر در نظر بگیرید که بهترین زمان سفر به سریلانکا به شمار می‌رود، آب‌وهوا معتدل بوده و مناسب گردش روزانه است.

وسایل موردنیاز سفر به سیگیریا

اگرچه مسیر قلعه سیگیریا هموار و صاف است، اما پیاده‌روی طولانی دارد و شما 45 دقیقه مسیر خواهید داشت. به‌خاطر همین حتماً کفش مناسب پیاده‌روی داشته باشید. علاوه‌بر آن یک شیشه آب خنک و چتر برای درامان‌ماندن از گرما نیازتان خواهد شد.

ساعت و هزینه بازدید از قلعه سیگیریا

ساعت بازدید از قلعه سیگیریا در نیمه اول سال از ساعت 8:30 صبح شروع می‌شود و تا ساعت 20:00 ادامه دارد تا هم گردشگران فرصت کافی برای بازدید داشته باشند و هم بتوانند غروب خورشید را در بلندی‌های این صخره تماشا کنند.

هزینه بازدید بسته به اینکه سفر شخصی داشته باشید یا با تور همراه شوید، متفاوت است و همچنین تعطیلات سال و زمان سفر شما در آن تأثیر دارد. می‌توانید پیش از آغاز سفر درباره هزینه بازدید جستجو کنید. بااین‌حال نرخ آن از 30 دلار آمریکا آغاز می‌شود.

تصویری از پله های قلعه سیگیریا

تصویری از پله های قلعه سیگیریا

چرا باید از قلعه سیگیریا دیدن کنیم؟

دلایل زیادی برای بازدید از قلعه سیگیریا وجود دارد. طبیعت سرسبز آنجا، آب‌وهوای مرطوب، تماشای غارهای طبیعی و گردش در باغ‌های سه‌گانه دلیل کافی برای جذاب‌تر کردن سفرتان به سریلانکا است. شما با سفر به سیگیریا در سریلانکا هم جاذبه‌ای تاریخی را تماشا می‌کنید و هم از جلوه‌های طبیعی آن منطقه بهره می‌برید. علاوه‌بر آن با سبک زندگی مردم بومی و روستانشینان دامبولا و سیگیریا آشنا خواهید شد. نقاشی‌های به‌جامانده از دوران پادشاهی کاشیاپا جنگ‌ها، پیروزی‌ها و زندگی روزمره مردم را روایت خواهد کرد.

این سفر برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد بود اگر از خدمات تور سریلانکا آژانس‌های گردشگری بهره ببرید؛ زیرا هزینه سفر متعادل می‌شود و از محل اقامت و کیفیت سفر خود اطمینان خواهید داشت؛ به‌خاطر همین پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز سفر قیمت‌ها را در سپهران تور نیز بررسی کنید.

سوالات متداول:

۱- قلعه سیگیریا کجاست؟

قلعه سیگیریا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا است که در قرن پنجم میلادی توسط پادشاهی انوراداپوراکا ساخته شد. این قلعه در شمال مرکزی سریلانکا واقع شده است و به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۲ به ثبت رسیده است.

۲- چرا قلعه سیگیریا به این نام شناخته می‌شود؟

در واقع، این نام قلعه سیگیریا ترکیب دو کلمه «سی» و «گیریا» است. «سی» به معنی شیطان یا اژدها و «گیریا» به معنی کوه است. از آنجایی که این قلعه روی یک تپه سنگی بلند و تکیه‌گاه یک دیو و یا اژدها قرار داشته است، به این نام شناخته می‌شود.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC